søndag 16. juli 2017

Fjellreven

Life imitates art, og livet mitt er de siste episodene av en tv-serie der alle løse tråder nøstes opp, og alle knuter som ikke løses opp klippes i stykker.

I dag la jeg fjellreven-jakken i en svart sekk og gav den til Fretex.

Jeg husker når jeg kjøpte den, tidlig 2012. Etter at jeg i 2011 møtte han som hadde lik jakke, og varme hender og som jeg kysset midt i Nygårdsgaten og seks måneder senere aldri så igjen. Herregud, jeg trodde han knuste hjertet mitt. Men han bare forsvant.

Rundt midnatt på nyttårsaften 2012 veltet et batteri og traff meg i armen. Ermet fikk store brune sviflekker og jeg kjente bare på hat og skuffelse og før jeg la meg den natten kom jeg borti speilet over sengen min og det knuste. Noen dager senere kjøpte jeg meg ny jakke. Fjellreven Greenland.

Udødeligheten.

Jeg tok selfie i heisen på vei opp til lesesalen i den jakken. Gikk tur rundt Store lungegårdsvann. Lurte alltid på hvorfor ermene var så lange. Vi gikk på No Stress hver tirsdag og jeg drakk IPA sammen med han jeg forelsket meg sånn i og de andre.

Vi to stod utenfor der jeg bodde og så opp mot Fjellveien og lurte på om det var julelys eller billys som skinte så kraftig. Du pekte og jeg lente meg inntil.

Om sommeren hang jakken urørt i skapet. Hver vinter dukket den opp igjen.

I november flyttet jeg fra han, til Oslo. Foret på jakken var tynnslitt, sånn som de blir når de er brukt noen år. Jeg kjøpte meg en ny og tykkere jakke, for vinteren var kaldere og lengre der borte. Hjertet hans frøs, og hjertet mitt klapret.

Jakken har hengt i skapet siden jeg flyttet tilbake. Så jeg la den i en sekk i dag og gav den til Fretex. Jeg sjekket lommene før jeg brettet den sammen. Den ene var tom, i den andre lå en sånn liten klistrelapp fra et museum. Jeg stod litt med lappen i hånden og tenkte på fotografiene vi så den dagen, og hvordan vi gikk gjennom skogen, at det kanskje var den dagen vi lå sammen helt stille, og at du helt sikkert tok flytoget hjem noen timer senere.

Jeg la lappen tilbake i lommen og gav sekken til Fretex.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar