fredag 31. mars 2017

Om mars

03.
Jeg blir med på fredagspils, men drikker ingenting. Sier at jeg må løpe når jeg kommer hjem. Forteller om halvmaratonet. At jeg ikke får løpt så mye som jeg ønsker. Han ene sier at løpet er kjørt, at det er for kort tid igjen til løpet at det er noe vits. Jeg går hjem og har lyst på taco, men løper en liten runde først.
Ca 5 km.

04.
18 km i rolig tempo og jeg tenker på han dagen før, at det aldri blir for seint.

05.
Ca 20 minutter styrke.

06.
Ca 40 minutter intervaller, Først én lang, så 2x400m + 2x200m var planen, men 400m ble for langt. 4x200m. En sånn dag der hjernen har på alle bremser som finnes, og beina allerede er slitne. En skikkelig kamp, altså, og jeg kom meg gjennom sånn Ok-.
7 min styrke etterpå.

08.
Ca 50 minutter med løping i snø. Jeg hørte på podcasten Bra damer, og orket ikke å gå i tog selv.

09.
Ca 40 minutter styrke.

11.
Ca 13 km rolig, Det var meldt regn, men var opplett når jeg stod opp, så jeg kom meg ut og løp til regnet tok meg igjen. Da var jeg halvveis oppe i fjellsiden.

12.
Ca 40 minutter løping, før jeg plutselig tråkket litt skeivt ned fra en fortauskant. Ble litt bekymret for overtråkk og skader, så jeg safet med å ta bybanen hjem.

14.
Ca 20 minutter intervaller på mølle. 2 minutter yoga etterpå. Det var en sånn dag der ingenting virket, og jeg skulle gjøre yoga for å få hodet litt tilbake på plass. Ble avbrutt av at mamma ringte med en dårlig nyhet, og da var plutselig alt annet bagateller.

16.
Ca 7 km i løvstien i mørket.

18.
Reiste hjem og jogget en strabasiøs langtur på nesten to timer, men bare ca 13 km. Det snødde og var glatt og sørpete på bakken. Jeg hørte på lørdagsrådet og fokuserte bare på å ikke gi opp. Klarte det.

19.
En liten fjelltur på ca 1 time.

21.
En intervalløkt som gikk som den skulle. Ca 45 minutter.

23.
Skulle løpe 8 km, men endte med 2 km pga regnet som slo mot meg når jeg kom meg ut. Det var helt greit. 35 minutter med yoga når jeg kom inn igjen.

25.
Halvmaraton, 21.1 km. Løpte halvmaratonløypa til BCM i passe behagelig tempo, og brukte 2 timer og 45 minutter på det. Aner ikke om det gjør meg roligere eller mer stressa mot det løpet jeg skal løpe. Fornøyd med at beina holdt og at jeg kom meg opp alle bakker og overalt uten å miste verken humøret eller viljen.

26.
Restitusjonsgåtur i fjellveien, ca 2 timer, og ca 30 minutter yoga når jeg kom hjem.

30.
Ca 7 km i snøvær og motvind.

31.
Ca 2,5 km i skogen, med alt det medfører av gjørme og omveier og klissvåte sko og glatte berg og forsiktighet.

Totalt ca 110 km løping.

Totalt mars 2016: 39,7 km
Mars 2015: 11,9 km 
Mars 2014: 38,1 km 
Mars 2013: 33,4 km 

fredag 3. mars 2017

Om februar 2017

Februar gikk fort. 

02.
En ganske kort, og ganske rask (for å være meg) løpetur rundt her. Fulgt av et kvarter yoga på gulvet.

04.
To runder rundt Store Lungegårdsvann, ca 8 km totalt.

05.
Fin tur på Fløyen. Fulgt av 35 minutter yoga.

06.
Denne dagen snudde alt litt. Jeg var sliten i utgangspunktet. Jeg klarte ikke å vri hodet til å ikke legge merke til de slitsomme motbakkene. Klarte ikke å stenge ute at jeg hadde valgt å løpe hjem fra jobb i stedet for å ta bussen, og jeg kjente at jeg skulle gitt mye for å være hjemme, spise middag, og egentlig bare dra dyna over hodet og sove til neste morgen. For det var en sånn drittdag i utgangspunktet. I det jeg nådde det punktet på turen hvor jeg bruker å få piffen tilbake. Når det er sånn 2 km igjen, og jeg skjønner at jeg egentlig har gjort noe veldig lurt. Det er tross alt ganske digg å løpe 7-8 km sånn helt gratis. Men jeg kom ikke helt dit at jeg fikk piffen tilbake. I stedet kom en rusa person og slo mot meg. Tok springfart fra andre siden av gaten, og kom helt brått på meg. Traff heldigvis bare helt dårlig. Personen forsvant før jeg reagerte. Jeg ristet på hodet og jogget videre. Så stoppet jeg opp. Og så gråt jeg. Jeg hulket faktisk. Jeg tror at jeg i løpet av mine nesten ti år i Bergen aldri har følt meg så sårbar. Og så ble jeg sint. Og så har jeg følt mye på det etterpå. Uten å bli særlig lur.

10.
10 minutter sykling. (Forklaring: begge møllene på konferansehotellet var opptatt). Fulgt av intervaller på mølla når den ene ble ledig. Kårer dette til månedens beste økt. Kanskje.

12.
40 minutter hjemmeyoga.

15.
Reprise av mølleøkta fra 10.

17.
Den andre økta som er nominert til månedens fineste økt. Ca 15 km ute. Fjellveien i solnedgang. En av de turene som gjør at alt jeg holdet på med gir mening.

18.
40 minutter styrketrening med vekter.

19.
Skikkelig bra intervalløkt. Ca 45 minutter totalt. Fulgt av ca 30 minutter styrketrening (inkludert rulling og sånne lure ting).

21.
Enda en skikkelig bra intervalløkt (må vel nesten røpe hemmeligheten: lang intervall+2x medium intervall+4x kort intervall). 6 minutter tøying etterpå.

22.
3 litt treige km.

Og så. Sluttet det. De siste 6 dagene i februar skjedde det ingenting. Jeg reiste bort, ble syk og mistet piffen. Dvs, mistet generelt piffen. Ble egentlig ganske deppa, på den måten at hele fremtiden og nåtiden virket ganske håpløs, og alt det der. I dag kom jeg meg ut og fikk jogget igjen. I dusjen når jeg kom inn igjen sa jeg høyt til meg selv: Er det mulig å være så dum. 

Det var ikke et spørsmål. Jeg kom bare på det jeg allerede visste. Jeg blir deppa når jeg ikke holder alt i gang. Når jeg stopper opp og mister litt kontrollen. Jeg løp en liten tur i dag, stoppet for å ta bilder og alt det der. Og nå føles alt så mye bedre.