mandag 24. oktober 2016

Aktivitet

Jeg har anerkjent sperren jeg har opparbeidet i hodet mitt mot å løpe intervallene som står på treningsplanen. Det er ikke det at jeg ikke vil. Det er det at jeg to ganger på rad har sprukket på første intervallen og jeg må bryte den trenden og da blir det plutselig så viktig. Og viktig er av og til vanskelig.

Jeg puster med magen og tenker på at det er over 20 uker til jeg skal løpe halvmaraton, og jobber med å godta meg selv og innsatsen min - og i morgen, da prøver jeg på intervallene igjen.

Det er flaks at når jeg ikke løper så gjør jeg andre ting som kan være ganske konstruktivt. Jeg kaller det aktivitet. Fjellturer som gjør godt for sjelen og vennskapene og beina og ansiktet og D-vitaminlageret. Utfall i Nygårdsparken til jeg så vidt klarer å gå hjem. Og det beste: jeg har nådd oktobermålet om å gjennomføre ganske lange sykkelturer på spinningsykkelen. Det tror jeg er nøkkelen for at jeg skal kunne gjennomføre relativt mange lange økter på lav intensitet før april kommer.

Jeg er klar over at løping er viktig og nødvendig for å bli en bra løper. Heldigvis for meg så er løping favorittaktiviteten. Av og til har jeg bare behov for å gjøre litt helt andre ting også. Svømme og gå og sykle og styrke og ellipse. Sånn at jeg er klar for de ukene jeg bare har lyst til å løpe korte intervaller og treige langturer. Ta på meg løpehanskene og løpelua som ser ut som en badehette. Ha fylt opp sosial-treningskvoten til de lange mørke turene i desember.

Det er greit å ha litt flere bein å stå på, drive på med litt avvenning, gjøre noe annet, etc.
Det er oktober, dere.

søndag 16. oktober 2016

Søndag

Det koker litt i kroppen. En følelse av at det er på tide å komme seg videre og finne nye ting å konsentrere seg om. En blanding av våryrhet og høstmørke. Og samtidig holder jeg fast i en slags kontinuitet der jeg stadig holder meg i bevegelse.

Denne uka har jeg nesten ikke løpt. Jeg hadde et skikkelig dårlig forsøk på tirsdag der ingenting hang helt med. Så jeg har gått mye i stedet. Litt overalt. Noen ganger for å få opp pulsen og noen ganger bare for å komme frem. Og litt bare for å kjenne på høsten og at sola har blitt med oss helt hit - og en kveld for å stirre mot himmelen og håpe på å se nordlyset. Helt uten hell.

I dag våknet jeg av alarmen, og hadde ferdigpakket sekk. Søndagsturen var for en gangs skyld planlagt, og jeg slapp å gå alene. Det ble en fin tur med lav puls og mye glede. En sånn jeg pakker inn og tar med meg inn i vinteren. Husk at fjellene ligger der og venter selv når alt går litt i dvale.

Jeg har noen mål for uka som kommer:
Gjennomføre de to intervall-løpeøktene som er planlagt.
Gjennomføre en langtur, enten på beina eller på sykkel.

fredag 7. oktober 2016

Stille i fjøset

Vet dere hva? Jeg har vært litt stille i det siste. Litt sånn pjoff pjoff, hvor ble tiden av?

Litt usikker på hvor jeg skal plukke opp tråden, for jeg har ikke så mye lurt å si om løpingen i det siste. Jeg bare gjør det. Åtteminuttsintervaller på mølle i går for eksempel. Shit, tenkte jeg. Men så gjorde jeg det og kryss i boka (eller kryss på planen som henger på kjøleskapsdøra). Da var det gjort, og jeg glemte å tenke på det mens jeg holdt på.

Jeg har fått et gnagsår. I skrittet. Etter det altfor lange halvmaratonet. Så tankene mine går mest dit. Rett i skrittet, liksom. Kjenner det etter noen kilometer løping at det har gnagd seg frem igjen. Har variert med både truser og bukser, men finner ikke ut så mye lurt. Det tar vel bare tid, eller noe sånt. Later som ingenting og fullfører det jeg hadde tenkt.

Det er litt zen i grunn. Jeg prøver å gjøre litt av alt og ikke tenke så mye. Følge planen, og fylle på med sånne ting jeg ikke visste jeg ville. Svømming og sykling og i dag: ligging på sofaen med tacomage og is i fryseren.

Jeg er på et fint spor, og det er utrolig deilig å gå inn i oktober med en slags fremtidsoptimisme.

tirsdag 4. oktober 2016

Om september

Kort fortalt: September har ikke vært måneden for de store måloppnåelsene og personlige rekordene - og det er helt greit. September har vært en slags hvilemåned der jeg har kommet meg over forrige halvmaraton og begynt å forberede meg på innsatsen som skal legges inn mot neste.

04.
Halvmaraton. 21,1 km på rekordlange 2 timer og 47 minutter. Ikke så mye mer å si om det!

08.
1,8 km på 10 minutter. Fordi.

10.
Intervaller, 4x5 minutter, totalt 6 km.

12.
Liten tur på Fløyen.

17.
Diverse trening sammen med en venninne. Kombinasjon av intervaller og styrke, ca 2 timer.

19.
Liten tur på Fløyen.

20.
Intervaller, 4x5 minutter, totalt 5,7 km.

23.
En minijogg fordi jeg følte beina kom til å falle av hvis ikke. 3,2 km.

2016: ca 39 km
2015: 42 km
2014: 5 km
2013: 38 km
2012: 7 km
2011: 21 km